Menu

Nieuws

Schoolbezoeken in Kroatië inspireren: onderwijslessen uit Split

In maart 2025 zijn onze collega’s naar Split, Kroatië gereisd. Ze bezochten daar drie basisscholen: Osnova škola Bol, Osnova škola Visoka en Osnova škola Marjan. Deze bezoeken boden hen een unieke kans om het Kroatische onderwijssysteem van dichtbij te ervaren en te ontdekken welke strategieën daar in het onderwijs worden toegepast.Hieronder delen we enkele opvallende inzichten van Robbe Hindryckx – medewerker interne kwaliteitszorg.

Wat doet Kroatië anders?

  • Latere start van formeel onderwijs: Kroatische kinderen beginnen pas op zes of zeven jaar met onderwijs wat hen meer tijd geeft voor sociaal-emotionele ontwikkeling zonder de druk van het leren.
  • Lezen als kern: In Kroatië wordt lezen extra gestimuleerd en leest elke leerling verplicht één boek per maand. Deze dagelijkse leesstimulans heeft geleid tot betere leesvaardigheid.
  • Vaste leerkrachten: Leerlingen blijven vier jaar bij dezelfde leerkracht wat zorgt voor een sterkere vertrouwensband en meer continuïteit in het leerproces.
  • Vakleerkrachten vanaf het vijfde leerjaar: Vanaf het vijfde leerjaar krijgen leerlingen vakleerkrachten voor de verschillende vakken, wat hun zelfstandigheid en vakkennis versterkt.
  • Zelfstandig noteren in plaats van invulboekjes: Tijdens de lessen ligt de nadruk op het zelfstandig nemen van notities. Leerlingen leren de hoofdzaken aan te duiden en op te schrijven, in tegenstelling tot het gebruik van invulboeken zoals bij ons. Dit bevordert hun zelfstandigheid.
  • Focus op kernvakken: In de beginjaren ligt de nadruk op taal, wiskunde en natuurwetenschappen.
  • Evaluatie op groei: Het Kroatische systeem zet in op formatieve evaluaties die de persoonlijke ontwikkeling volgen in plaats van te focussen op cijfers.
  • Centrale sturing: Het nationale leerplan zorgt voor gelijke onderwijskwaliteit tussen scholen, dit draagt bij aan meer consistentie in het onderwijslandschap.
  • Interne leerlingbegeleiding: Veel scholen in Kroatië hebben interne begeleiders zoals logopedisten en psychologen die snel en laagdrempelig ondersteuning kunnen bieden aan leerlingen met leer of gedragsproblemen.

 

Een ervaring die inspireert

De bezoeken in Kroatië gaven onze collega’s waardevolle inzichten in hoe het onderwijssysteem daar nadruk legt op continuïteit, lezen en een ontwikkelingsgerichte benadering van leren. Deze nieuwe inzichten dagen ons uit om na te denken over hoe we binnen het Vlaamse onderwijs kunnen leren van deze aanpak.