Wie zijn wij?
Als grootste scholengroep van het GO! overkoepelen we 17 secundaire scholen, 42 basisscholen, 32 kinderdagverblijven, 5 academies voor deeltijds kunstonderwijs, 1 centrum voor volwassenenonderwijs, 1 centrum voor leerlingenbegeleiding (CLB), 3 internaten, 1 multifunctioneel centrum en 1 centrale keuken (Agape).
In onze diverse en cultureel rijke hoofdstad krijgen kinderen, leerlingen en cursisten een unieke kans om de wereld te ontdekken.
Wij besteden veel aandacht aan
1
Kwaliteit
Innovatief en professioneel, met een breed aanbod en sterke partnerschappen.
2
Verbinding
Intern en extern, inclusief en samenwerkend over alle onderwijsniveaus heen.
3
Brussel
Diversiteit als troef, de ideale omgeving om te groeien tot wereldburgers.
GO! Scholengroep Brussel werkt samen met een groot netwerk van partners om de kansen en uitdagingen van Brussel te benutten. We bieden elk kind, elke leerling, elke cursist in een veilige omgeving kwalitatief onderwijs en vorming, zodat ze zich kunnen ontwikkelen tot actieve burgers.
We bieden voor elk kind, elke leerling en elke cursist een passend en kwaliteitsvol aanbod. We blijven een van de marktleiders zodat zoveel mogelijk mensen van ons aanbod kunnen genieten. We zorgen voor een samenwerkende en professionele aanpak waarbij we volop kansen bieden. Samen met een breed netwerk van partners creëren we een uitdagende en gezonde leer-, werk- en leefomgeving.
Kwaliteit
Elke dag opnieuw staan onze schoolteams en zorgverstrekkers garant voor kwaliteitsvol onderwijs en zorg. Ze zijn steeds mee met de nieuwste methodieken, innovaties, lesinhouden en zorgtrajecten. We werken samen met externe partners waaronder de Vlaamse Gemeenschapscommissie, het Onderwijs Centrum Brussel, de VUB en Erasmus Hogeschool Brussel, om het kwaliteitsvol aanbod te versterken en onze werking te ondersteunen.
ACTIEF BURGERSCHAP
Vanuit het pedagogisch project van het GO! (PPGO!) bereiden we onze leerlingen en cursisten maximaal voor om als actieve burgers deel te nemen aan de samenleving van vandaag én morgen. Naast kennis geven we ook waarden zoals respect, zelfvertrouwen en engagement mee. Vanuit onze unieke Brusselse context maken we zo het GO! Effect waar!
Sterk talenbeleid
We stimuleren de kennis van het Nederlands en bevorderen meertaligheid.
Een goede kennis van het Nederlands, Frans en Engels in combinatie met de thuistaal maakt onze leerlingen, cursisten en kinderen sterker om te leven en te werken in een multiculturele en diverse samenleving.
Moderne infrastructuur
We investeren volop in nieuwe schoolgebouwen, internaten en kinderdagverblijven en de renovatie van bestaande gebouwen. De infrastructuur is afgestemd op de noden van de zorg en van het onderwijs van de toekomst.
VERBINDING
Al onze instellingen zijn verbonden en versterken elkaar vanuit hun expertise.
Elk kind kan in GO! Scholengroep Brussel een volledig traject afleggen van kinderdagverblijf over lagere school tot secundaire school. En dit vaak op éénzelfde campus. Creatief talent ontplooien, kan buiten de schooluren in één van de 5 academies. Het centrum voor volwassenenonderwijs biedt extra leerkansen voor jongeren en volwassenen.
Beleidsplan
Het beleidsplan van de Scholengroep is afgestemd op de GO! Strategie 2030 en de GO! Poolstervisie. Onze instellingen integreren het Pedagogisch Project van het GO! (PPGO!) en de GO! Poolstervisie in hun dagelijkse werking. Verschillende werkgroepen brengen de strategische doelstellingen van het beleidsplan in de praktijk en werken met duidelijke KPI’s resultaatgerichte acties uit.
Het jaarverslag laat zien hoe we vorderen met onze strategische doelen. Door data te analyseren, kunnen we kritisch kijken naar ons beleid en bepalen of we op dezelfde weg doorgaan of moeten bijsturen. Het jaarverslag toont de evolutie van ons marktaandeel in het Brussels Gewest. Verder komen ook de leerlingen- en cursisten aantallen in de verschillende onderwijstypes, de doorstroming van het basis- naar het secundair onderwijs en de uitbreiding van onze kinderdagverblijven gedetailleerd aan bod. Ook de prestaties van de ondersteunende diensten en de ambities voor volgend schooljaar komen aan bod.
Jaarverslag 2022
Jaarverslag 2021
Jaarverslag 2020
Jaarverslag 2019
Doorstroom en onderwijs-effectiviteit
Het optimaliseren van de doorstroming tussen de verschillende onderwijsniveaus om maximale onderwijseffectiviteit te bereiken en de retentie van lerenden te verbeteren. Door een naadloze overgang te faciliteren tussen onderwijsfasen streven we ernaar om lerenden te ondersteunen bij het behalen van hun educatieve doelen en om een hoger niveau van betrokkenheid en continuïteit in hun leertraject te bevorderen.
Kwaliteit van onderwijs
Het bevorderen, ontwikkelen en bewaken van de kwaliteit van ons onderwijs, waarbij elke leerling de kans krijgt om zijn potentieel volledig te benutten.
Versterken talenbeleid
Vanuit wetenschappelijke inzichten en expertise het talenbeleid van onze instellingen versterken teneinde leerlingen en cursisten in professioneel en maatschappelijk op zicht voor te bereiden op de Brusselse en Europese meertalige realiteit.
Gelijke kansen beleid
Vanuit de waarden van het GO! het gelijke kansenbeleid actief vormgeven om de ideale omstandigheden te creëren waarbinnen lerenden hun talenten maximaal kunnen ontplooien
Professionalisering
en partnerschappen
Het bevorderen van een cultuur van voortdurende verbetering binnen de scholengroep door middel van professionele ontwikkeling van alle betrokkenen, waardoor zij in staat worden gesteld hun taken effectief uit te voeren, ondersteund door clustervorming, partnerschappen en samenwerkingsverbanden die innovatieve praktijken bevorderen en het beleid stimuleren
Duurzaam
financieel en
infrastructuurbeleid
Het optimaliseren van een transparant, efficiënt en duurzaam financieel, infrastructureel preventie en materieel beleid om de kwaliteit binnen alle instellingen te waarborgen.
De Scholengroep diensten personeel, financiën, ICT, infrastructuur, preventie, communicatie, integrale kwaliteitszorg, welzijn, het algemeen secretariaat en de centrale keuken ondersteunen onze scholen, academies, internaten en kinderdagverblijven in hun dagelijkse werking. De directeurs van de centrale diensten zijn beleidsmatig verantwoordelijk voor de uitvoering van het strategisch plan.
De visie van de centrale diensten is gericht op:
- een evenwichtige vraag- en regelmatig vernieuwde aanbod-gestuurde werking
- het gebruik van een kwaliteitsmodel om het beleid te borgen of bij te sturen
- het optimaal inzetten van digitalisering
- het communiceren op transparante, heldere en structurele wijze
- het vertalen van de visie binnen de verschillende diensten
Met oog voor welzijn en vanuit een duidelijke taakverdeling, ondersteunen de diensten de directies zodat ze maximaal kunnen inzetten op het realiseren van het Pedagogisch Project van het GO!
We willen de taalvaardigheid in het Standaardnederlands en in de moderne vreemde talen die op school worden aangeboden, stimuleren en verhogen. Een goede kennis van het Nederlands, Frans en Engels, in combinatie met de thuistaal, maakt onze leerlingen, cursisten en kinderen sterker om te leven en te werken in een multiculturele en diverse samenleving.
We beschouwen de thuistaal daarbij als een waardevol startkapitaal, wat ervoor zorgt dat de leerling of cursist zich beter en gewaardeerd voelt, en dit wordt ook weerspiegeld in de leerresultaten. De aandacht voor meertaligheid begint al in onze kinderdagverblijven en wordt verdergezet in het basis- en secundair onderwijs.
Agape, de centrale keuken van onze scholengroep, maakt al 20 jaar duurzame koelverse maaltijden voor scholen en kinderdagverblijven, boordevol vitamines en mineralen.
Professionele koks en medewerkers verzorgen dagelijks de maaltijden voor 20.000 kinderen. Agape trekt niet alleen bewust de kaart van smaakvolle, gezonde, verse, gevarieerde warme maaltijden, maar levert deze ook aan een correcte prijs.