Meertalenbeleid
waarom meertalig onderwijs
In Brussel, de hoofdstad van Europa, vinden wij het belangrijk om voorop te lopen in kwalitatief meertalig onderwijs. Met ons meertalenbeleid willen we de ontwikkeling van onze leerlingen ondersteunen vanaf de kinderdagverblijven tot en met de secundaire scholen.
Onze aanpak
Vroege start:
We beginnen in de kinderdagverblijven en creëren een doorlopende leerlijn voor een warme en constante leeromgeving.
Thuistaal als basis:
We zien de thuistaal en kennis van vreemde talen als een waardevolle basis voor het leren van Nederlands en andere talen.
CLIL-vakken:
Sommige van onze secundaire scholen bieden vakken aan in een andere taal.
doelstellingen
Functionele meertaligheid:
We streven ernaar dat alle Brusselse jongeren (18+) taalvaardig worden in Nederlands en andere moderne vreemde talen, klaar voor hoger onderwijs of de arbeidsmarkt.
Taalinclusieve cultuur:
We willen een omgeving creëren waarin de thuistaal niet louter erkend wordt; we zien de thuistaal als een waardevolle troef.
Specifieke aandacht voor (ex-)OKAN-leerlingen
Deze leerlingen hebben vaak een vertraagde start met de onderwijstaal en weinig kennis van andere vreemde talen. Wij bieden hen extra ondersteuning.
Samenwerking en ondersteuning
Onze schoolteams werken samen met taalbeleidscoördinatoren en externe partners. We baseren ons op wetenschappelijke inzichten en delen goede voorbeelden binnen ons netwerk.
vragen of opmerkingen?
Frank Van Rompaey:
Meertalenbeleidscoördinator kinderdagverblijven en basisonderwijs
frank.van.rompaey@sgrbrussel.be
Dario Rens:
Meertalenbeleidscoördinator secundair onderwijs
dario.rens@sgrbrussel.be